Wszechstronny rozwój dziecka możliwy jest dzięki jego udziałowi w zajęciach tanecznych, które realizowane są w Przedszkolu Językowo – Integracyjnym „Qbuś Puchatek”. Taniec wpływa korzystnie na kształtowanie u przedszkolaka prawidłowej postawy ciała, sprawności fizyczną, umiejętność koncentracji oraz pracy w grupie.
– Taniec uważany jest za pierwszy środek komunikacji, jak również swoisty przekaz emocji i myśli za pomocą ruchów. Krótko mówiąc jest uniwersalnym językiem porozumiewania się bez słów. Dziecko od najmłodszych lat odczuwa ogromną potrzebę ruchu, wyrażając ją w ciągłym dążeniu do zabawy i tańca – wyjaśnia Justyna Byra nauczycielka wychowania przedszkolnego oraz instruktorka zajęć rytmiczno – muzycznych w Przedszkolu Językowo – Integracyjnym „Qbuś Puchatek”.
Dziecko odczuwa potrzebę bycia aktywnym. Chce biegać, bawić się i doświadczać. Taniec jest odpowiedzią na jego potrzebę ruchu. Dodatkowo, tak jak każda aktywność, pozytywnie wpływa na jego rozwój fizyczny i umysłowy. Co jest szczególnie istotne, kiedy obecnie od najmłodszych lat dzieci są zagrożone problemem nadwagi i otyłości. – Przytaczając słowa Pameli Brown: “Dziecko śpiewa zanim zacznie mówić, więc muzyka zaczyna wszystko ” rozumiemy, że to właśnie dzięki muzyce i zajęciom tanecznym dziecko zaspokaja swoje potrzeby ruchowe, ale także rozwija szereg dyspozycji psychofizycznych takich jak: spostrzegawczość, pamięć, koncentracja uwagi, szybkość reakcji, koordynacja ruchowa i wiele innych. Taniec i muzyka mają ogromne znaczenie w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym – kontynuuje instruktorka.
Zaletą zajęć tanecznych w przedszkolu jest także uczenie dzieci pracy w grupie. Dzieci uczą się partnerstwa, bo przecież wiele układów tanecznych wykonują w parach. Razem bawią się, uczą, odkrywają muzykę i taniec. Okazją do integracji z rówieśnikami jest dla nich wspólne odkrywanie nowych dźwięków w muzyce, nowych kroków. Razem przeżywają te same pozytywne emocje, których dostarcza kontakt ze sztuką taneczną i muzyczną. Taniec jest jedną z form arteterapii. A terapia sztuką, do której należy taniec i muzyka, ma funkcje wychowawcze, kształtuje wrażliwość estetyczną oraz kompetencje z zakresu świadomości i ekspresji kulturalnej.
Znaczenie pracy grupowej z dziećmi, podczas realizacji zajęć tanecznych w przedszkolu jest także istotne w terapii dzieci ze spektrum autyzmu. Dla nich taniec jest okazją do integracji z rówieśnikami, nauki przez naśladowanie, możliwością rozładowania wewnętrznych napięć oraz okazją do kształtowania motoryki dużej i świadomości schematu własnego ciała.
– Taniec to ruch, pozwalający poznawać własne ciało i rozwijać kontrolę nad nim. Jest to ważne kwestia w przypadku dziecka ze spektrum autyzmu, które najpierw musi poznać siebie, by mogło uczyć się świata, które je otacza. Dodatkowo jeśli dziecko nie jest nadwrażliwe nad dźwięki, w tańcu może wyrazić siebie i swoje lęki. Naśladując ruchu innych dzieci w tańcu poznaje narzędzie do komunikacji z nimi oraz otwiera się na naśladowanie rówieśników w innych sytuacjach interakcji społecznych. Jest to ważny proces w terapii dziecka ze spektrum autyzmu – podsumowuje Angelika Matysik specjalistka Integracji Sensorycznej oraz nauczycielka współorganizująca kształcenie dla dzieci z ASD w Przedszkolu Językowo – Integracyjnym „Qbuś Puchatek”.